Näitusel „Ebamugavad
narratiivid“ joonistuvad välja kindlad temaatilised jõujooned, mis teoseid
ühendavad, ent ilmneb ka üks vormiline probleem: mil määral kõneleb kunstiteos
enda eest ise ning kui vajalik on kaastekst?
Kuraatorid Marika Agu ja Siim Preiman on näituse varustanud
sisuka pressiteate ja kataloogiga, mis selgitab lahti teoste valiku
lähtepositsiooni ning loob igale eksponaadile konteksti, suunates vastuvõttu ja
võimalikku tõlgendust. Samas on iga teose enda informatiivsuse tase erinev.
Margus Tamme plakatidisain Rakvere Arvo Pärdi festivalile (2005) kõnetab
esimesel pilgul. Arvo Pärdi nimi on kirjutatud Coca Cola logošriftis –
vastandlikud kultuurifenomenid on provokatiivseks kombinatsiooniks kokku põrgatatud,
illustreerimaks Pärdi kokakoolalikku kultusestaatust Eestis. Ent näiteks
Ene-Liis Semperi kurikuulsat performance’i
2000. aasta Rahakompassi messil, kus kunstnik põletas ära ülesastumise eest
saadud 20 000 krooni honorari, et võtta seisukoht kunsti väärtusest, on
näitusel esitletud vaid kirjelduse kaudu, kuna performance’i dokumentatsioon puudub. Kui kaastekst ja kataloogis
lisanduvad paar artiklit ära võtta, poleks seda teost võimalik näitusel publikule
esitleda.
Püstitub küsimus, et mil määral toetuvad kaasaegse kunsti
teosed deskriptiivsetele karkudele, et publikul oleks üldse võimalik neid mõista.
Maike Londi video „VII Journey to a clear moment“ (2012), kus autor teenib raha
Kultuuriministeeriumi ees bandžot mängides, oleks lihtsalt video kultmini ukse
kõrval pilli mängivast inimesest, kui kaastekst ei selgitaks, et teos on
„kõnekas akt väljendamaks kunsti staatust Eesti ühiskonnas“. Lond võtab üles
kunsti rahastamise probleemi, mis on kaudselt ka tundmatute autorite avaliku
ruumi teose (2011) ajend, kus EKA lammutatud maja ümbritsevale plangule tekkis grafiti
suhtes nulltolerantsi väljendav tsitaat. Grafitisõda EKA plangul väljendas
tudengite nördimust oma vana maja kaotamise ja uue majaga rahulolematuse suhtes,
mille taga seisis EKA kui kunstiinstitutsiooni puudulik rahaline ressurss. Ent
seda keerulist võimuhierarhiat video ei selgita, mida märgib ka teose kaastekst.
Kiwa on samuti grafiti meetodiks valinud, nõudes videos „Graffiti
Patrol“ (1998) telefoni kaudu Euroopa Komisjonilt luba kasutada aerosooli euroliidu
esindushoone seinal. Kiwa protestib Eesti astumise vastu Euroopa Liitu ning
Ando Keskküla üldistab kataloogi lisatud artiklis aktsiooni kokkupõrkeks kahe
kultuuri vahel, kus Eesti soovib olla suletud, ent tunneb Euroopa Liidu (Lääne)
ees kohustust olla avatud. Ilma kaastekstita poleks sel näitusel teose täit
mõtet võimalik edasi anda, kuna videod on ISFAGis eksponeeritud ilma helita
ning telefonidialoog peab olema tekstiliselt vahendatud. Vastupidiselt Londi
tagasihoidlikule esitusele võimaldab Kiwa riietus ja kehakeel
kapitalistlik-väärika maja ees värvipurkidega ähvardades kultuuride konfliktist
siiski aimu saada.
Kunstivaldkonna rahastamise ja kunsti väärtustamise puudulikkus
Eestis ning oma ja võõra kultuuri kokkupõrge ja läänestumine on teemad, mis
viit teost omavahel seovad. Kuigi osa teoseid pärinevad Euroopa Liidu ja euro
eelsest Eestist, kõnetavad need majanduspoliitilised probleemipüstitused
ühiskonda endiselt, mistõttu on tegu poliitiliselt väga aktuaalse näitusega. Kunstiteaduslikust
aspektist tõstatab näitus kaastekstide sisulise vajalikkuse probleemi, ent
„Ebamugavatel narratiividel“ on rohke lisamaterjali kaasamine õigustatud, kuna
artiklid kataloogis aitavad teoseid oluliselt põhjalikumalt mõista.
No comments:
Post a Comment