Thursday, April 23, 2009

John Taylor Gatto



Mu tänane valgustaja on Martin, kes näitas seda teksti:

Ma õpetan järgmisi asju. Need on asjad, mille õpetamise eest mulle makstakse. Arvake neist, mida soovite.

1. Segadus. Minu esimene õppetund on segadus. KÕIK, mida ma õpetan, on kontekstiväline. Õpetan seda, mis on kõiges mitteseostuvat. Õpetan mitteühilduvust, õpetan liiga palju.

2. Klassi kuuluvus. Õpetan, et õpilased peavad püsima selles klassis, kuhu nad kuuluvad. Ma ei tea, kes seda otsustab, et lapsed mingisse kindlasse klassi kuuluvad, kuid see pole ka minu asi. Lapsed on üle loetud, seega kui keegi minema pääseb, saab ta oma õigesse klassi tagasi tuua.

3. Osavõtmatus. Õpetan lastele, et nad mitte millestki liiga palju ei hooliks, ehkki nad püüavad jätta muljet, nagu nad hooliks. See käib väga peenelt. Nõuan, et nad oleks minu tunnis täielikult haaratud ja võistleksid elavalt üksteisega minu kiituse nimel. Aga kui kell heliseb, nõuan, et nad hülgaksid selle, millega just tegelesime, ja liiguksid edasi uude tööjaama. Nad peavad sisse ja välja käima nagu lülitist.

4. Emotsionaalne sõltuvus. Tähekeste ja punaste ruudukestega, naeratuste ja kulmukortsutustega, auhindade, autasustamise ja häbistamisega õpetan lapsi allutama oma tahet ettemääratud käsuliinile. Õigusi võib anda ja ära võtta mis tahes õigustusega, ilma tagastamisõiguseta, sest koolis õigusi ei eksisteeri - isegi mitte õigust sõnavabadusele, nagu Ülemkohus on otsustanud -, välja arvatud siis, kui kooli juhtkond lubab.

5. Intellektuaalne sõltuvus. Head õpilased ootavad õpetajat, kes ütleks neile, mida teha. See on kõige olulisem õppetund: meil tuleb järgida teisi inimesi, kes on paremini õpetatud kui meie, et nad annaksid meie elule tähenduse. Eksperdid langetavad kõik olulised otsused; ainult mina õpetajana saan määrata, mida nad peavad õppima. Või pigem teevad seda inimesed, kes mulle maksavad, ja mina viin nende otsuse täide.

6. Kõikuv enesehinnang. Kui te olete kunagi pidanud maadlema lastega, keda vanematel on õnnestud uskuma panna, et neid armastatakse tingimusteta, siis teate, kui raske on enesekindlat vaimu kuuletuma sundida. Meie maailm ei kannataks enesekindlate inimeste voogu kuigi kaua välja, seega õpetan, et laste enesehinnang sõltub ekspertarvamusest. Mu lapsi hinnatakse pidevalt.

7. Sa ei saa varjuda. Õpetan lastele, et neid jälgitakse pidevalt, et igaüks neist on minu ja mu kolleegide pideva jälgimise all. Laste jaoks ei ole privaatseid paiku ega privaatset aega. Vahetund kestab täpselt kolmsada sekundit, et juhuslikku vennastumist vaos hoida.

John Taylor Gatto, Dumbing Us Down: The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling, lk 2 - 10, New Society Publishers, 2005

See on põhimõtteliselt selle tundmuse tuum, mida mina ja mõned mu sõbrad oleme alates põhikooli keskpaigast hoomanud ja trotsinud. Mässumeelsuse põhjused.
Või mis, Triinu? ,)

1 comment:

trees said...

Vägagi akuraatne, isiklikud lemmikud on 5. ja 7. punkt, mis väljenduvad tugevalt minu lemmikõpetajate õpetamisstiilis. Sooviksin anda küpsise (või siis meie koolisöökla puhul toore köögivilja) Eesti hariduse lipulaevale väga heade saavutuste eest õpilaste luuramise ja distsiplineerimise alal. Well done!